“The mexica polity and the Chalco conflict: a case-study in Mesoamerican warfare”. Quaestiones medii aevi novae. Vol 21, 2016: 107-129.

These pages focus on war and military institution insofar as they constitute a key element for the understanding of the socio-political organization of the Tenochcas or Mexica (the core group among the so-called Aztecs) political community. The latest research on the wider Mesoamerican cultures’ power structures shows how these societies grew by relying on armed force and developed a complex system of domination over the peoples around them. They were not, as earlier historiography has sometimes supposed, peaceful theocracies. Since the scope of this article does not allow us to take in all the groups present before the Spanish Conquest in today’s Mexico, we will focus on the Mexica. They provide indeed the best example to illustrate war in Mesoamerica, because Mexico-Tenochtitlan grew up on the basis of a long inherited tradition; because it reached an unprecedented scale; and finally because (owing to the Spanish Conquest) it constitutes the last representative of this fascinating world, and as such left behind more abundant data than other societies. Much in the Mexica system was based on what in modern terms is called military deterrence. This dissuasion was not the result of spontaneous or occasional violent reactions. It entailed, rather, the requirement that basic institutions such as education and religious and social values granted the military a key role. War also constituted a factor for promotion in this hierarchical society.

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En estas páginas abordamos el estudio de la guerra y de la institución militar como un elemento clave y muy sofisticado en la organización sociopolítica de los pueblos mesoamericanos, especialmente mayas y aztecas. Lejos de cualquier consideración sobre teocracias pacíficas, que tanta literatura inspiró, las últimas investigaciones sobre las estructuras de poder de estas culturas muestran cómo la sociedad mesoamericana creció apoyada en las armas y que perfeccionaron un complejo sistema de dominación frente a los pueblos que los rodeaban, basado en lo que en términos modernos se denomina disuasión militar. Esta disuasión no fue el resultado de acciones espontáneas o reacciones violentas puntuales, sobre todo en la sociedad mexica, sino que supuso la exigencia de que instituciones básicas como la educación y los valores religiosos y sociales otorgaran a la milicia un papel clave, en el que se reflejaban hasta las más mínimas diferencias sociales, sirviendo, asimismo, como elemento de promoción en esta jerarquizada sociedad.

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